14 dagars öppet köp Fri frakt över 1000 kr 2 Års fri justering
Tel: 08 554 444 40 Öppettider Mån-Fre 10-18 Lör 10-15 Sön Stängt

VECKANS TEST

S-WORKS TORCH

Veckans test bjuder den här veckan på en djupdykning i Specialized skor och mer bestämt den senaste skon, S-works Torch.

 

”Så sköna att du glömmer att du har dom på dig” har vi läst från en recensör och vår testpilot håller med. 

För att kunna förklara den här skon och alla andra Specialized skor krävs helt enkelt en djupdykning i ämnet skor för att du ska få en bättre förståelse för varför man gjort si eller så och vad det egentligen är som gör att skor inte känns bra eller som i det här fallet, att den knappt känns på foten.

Vår ambassadör Sebastian Frizzo har såklart provat skon en vecka och kommer givetvis bjuda på en recension. Vill du bara veta vad Sebbe tycker kan du skrolla ner på en gång men vi föreslår att du läser vidare utan att skrolla för då tror vi faktiskt att du kommer lära dig ett och annat och vem vet, kanske till och med förstå varför prislappen är vad den är. Vi kommer nämligen aldrig säga att det är en billig sko för det är det inte men vi kommer däremot säga att det är en förbannat bra, komfortabel och snygg sko.

Låt oss börja med själva skon så går vi in på detaljerna runt omkring lite längre ner.

Många där ute har använt eller känner till Specialized förra S-works sko, ”S-works 7” som varit en väldigt populär sko bland många Specialized cyklister men även de som bara älskat skon men kanske valt att cykla på annat märke. Vi förstår dom till 100%, det är en fantastisk sko trots allt som fler av oss i butiken använder men vissa håller inte med av en väldigt enkel anledning, den är för smal för de som har lite bredare fötter. Alla är vi olikt skapta så det är såklart inte konstigt att den inte passar alla. Det löste man då med en wide modell vilket såklart var väldigt smart men som kanske vissa vet så har den kanske inte alltid varit superlätt att få tag på i Europa.

 

Den här gången har man löst problemet på följande sätt.

 

Med hjälp av RETÜL-fit systemet som Specialized använder sig av och som givetvis vi här i butiken också använder oss av när vi gör bike-fits och custom sulor har man under många år samlat in data från mängder av olika fötter världen över. Nu har man använt sig av all den informationen för att ta fram en sko som passar så många som möjligt. Närmare bestämt 100 000 + fötter ligger till grund för hur man utvecklat S-works Torch. Det kanske tydligaste är att vi cyklister har lite bredare fötter än vad vi kanske trott och man har därför gjort den nya skon 4mm bredare än S-works 7. Den kommer även denna gång i en wide modell som är ytterligare 3mm bredare, alltså 7mm bredare än S-works 7. Den kommer även i en ”narrow” modell om du är en av de som har smalare fötter. Det ska tilläggas att både narrow och wide modellerna bara finns i svart.

SULAN & INSIDAN

 

Sulan är fortfarande lika styv men är byggd på ett litet annat sätt som minskar flex. Den är byggd på en grund som man kallar för I-beam, som vi tror att vi svenskar skulle kalla för en balk. Vi är inte ingenjörer utan cyklister så mer än så behöver vi nog inte veta. Förutom att ett par 43or väger 462g och är 20g lättare än S-works 7, är mer aerodynamisk och har bättre komfort. 

Det viktiga för oss cyklister är kanske insidan på skon om vi ska vara ärliga mot oss själva. Utseende I all ära men om det går ut över komfort så brukar man ofta få ångra sig bittert tillslut. I det här fallet får man förvisso både och så det är inte så mycket att fundera på men vad är det som gör att den här skon är så skön?

Man har till att börja med sänkt hälkoppen samt gjort den asymmetrisk för att ge mer plats och komfort. Det har man gjort för att ge akilles mer plats och för att vår kropp ser ut som den gör. Vårt ankelben är kortare på utsidan och därför har man även sänkt själva kanten vilket vi tror är en riktigt bra idé för det är nog ganska många där ute som har lidit av just den där kanten.

LÄSTEN

 

 

Vad gäller ovansidan så har Specialized nu lämnat Dyneema och själva tagit fram ett material som verkar funka riktigt bra. Det anpassar sig efter foten och gör så du kan röra foten på naturliga sätt men det har också extra stöd för dina ”knölar” på sidan av foten. Vi pratar alltså om första och femte mellanfotsbenet eller first metatarsal och fifth metatarsal.

Det övre Boa-spännet sitter lateralt och aningen lite åt sidan för att ge mer utrymme för tungan. Den är också gjort i ett skönt mesh material så du slipper skav.

Det nedre spännet är uppbyggt på en Y-yoke vilket gör att den håller foten på plats. Kika på bilden så förstår ni lättare vad vi menar. Självklart är det Boas premium rattar som sitter på som du också kan skruva på åt båda hållen. Har du dragit åt för hårt eller gör du dig redo för en spurt så kan du enkelt justera i farten.

 

Vad säger du om dina flashiga Team edition dojor efter en vecka Sebbe? 

 

35 timmar och nära 17000 höjdmeter ´straight out of the box` och jag tänkte inte ens på att jag hade nya skor på hela veckan. DET är ett bra betyg om något! 

Jag har tidigare haft problem med cykelskor på längre rundor, särskilt vid högre temperatur. Fötterna svullnar och det trycker mot utsidan av foten. 

Efter en hård vecka på Gran Canaria är det tydligt att 4mm extra gör stor skillnad. Att Torch dessutom är extremt lätt och styv gör ju inte saken sämre. 

En perfekt sko för den som föredrar en något generösare passform, vill ha snygga skor och uppskattar att det är enkelt att hålla dom rena. 

BODY GEOMETRY

Nu har vi snart gått igenom hela skon men nu har vi äntligen kommit fram till det absolut viktigaste och då ska vi passa på att blanda in det Specialized kallar för Body geometry som är otroligt viktigt för att skon ska passa just din fot.

För att en sko ska passa riktigt bra för alla krävs en sula som passar just dig för våra fotvalv varierar oerhört men framförallt har vi lärt oss att väldigt många behöver en annan sula än originalsulan. Det här har även Specialized uppmärksammat för längesen och även tagit med i beräkningarna sen långt tillbaka. Body geometry har funnits med sedan 1997 trots allt så det är kanske inte så konstigt att dom lärt sig ett och annat.

Alla Specialized skor är i grunden uppbyggda 1,5mm på insidan helt enkelt för att vi människor ser ut så. Kika närmare på din fot själv så ser du. Det säger sig själv att ett par platta skor inte är optimalt och därför är insidan upphöjd. Den upphöjningen hjälper såklart inte alla men det är en bra start.

Lösningen på det problemet är de olika sulorna vi erbjuder i butiken som vi också alltid försöker förklara för våra kunder varför dom ska ha. Ni som varit på besök hos oss kanske tror att vi bara försöker sälja på er bara grejer men så är ej fallet. Självklart vill vi kränga men framförallt vet vi att nästan alla upplever stor skillnad och vill aldrig vara utan sulorna igen.

 

RÖD, BLÅ & GRÖN

 

Sulorna kommer i tre olika färger, röd, blå och grön där röd har minst stöd för hålfoten, blå mellanstöd och grön ger mest stöd. Vad just du ska ha kan vi ta reda på fort i butiken så kom hemskt gärna och ta reda på det. ALLA har fotvalv, frågan är bara hur mycket man har. Gör man en bike-fit är det här någonting man alltid kikar på och då kan man enkelt se resultatet av sulan.

Tänk så här, när du lägger på tryck på din fot ”kollapsar” den och i samma veva följer ditt knä med kollapsen och när ditt knä viker inåt följer även din höft med. Det kan leda till knän som gör ont och du kommer heller inte få ut all din kraft i pedalerna. 

Ger du fotvalvet stöd kommer du helt enkelt undvika skador och få ner mer kräm i pedalerna. Du behöver heller inte spänna skorna lika hårt eftersom du kommer högre upp i skon vilket är bra för blodcirkulationen. Ett par såna här sulor kostar 349 spänn och vi kan varmt rekommendera dom för vi vet att du inte kommer bli besviken. Vill man sitta helt perfekt i skorna kan man också göra custom sulor som blir exakt efter din fot. Dyrare såklart men fantastiskt. 1350 kostar det att få ett par såna sulor i skorna. 

Vi får heller inte glömma att berätta kort om "metatarsal button" som sitter under din framfot och som är en känslig liten punkt som kan ställa till med problem. Sulan är uppbyggd just över din metatarsal button för att avlasta och stötta främre fotvalvet där många nerver går. Den lyfter upp och separerar benen i framfoten så du slipper tryck och domnande fötter. 

Kom hemskt gärna förbi så kan vi ta reda på vad just du behöver för det är faktiskt riktigt skönt och man känner tydligt att foten får ett skönt stöd. 

Hoppas ni har lärt er massor om fötter och skor och att ni kommer förbi och i alla fall provar ett par eller varför inte tar reda på hur högt fotvalv du har.

Alla frågor är välkomna så det är bara att maila, ringa eller komma förbi på en kaffe och frågestund. 

 

Trampa försiktigt!

 

//Team SCS

Finns i flera varianter S-WORKS TORCH ROAD
från 4 750 kr
Finns i flera varianter HYDROGEN VENT TALL SOCK
220 kr
  • GRÅ
  • Röd
LOOK Cleat Keo Grip
249 kr
KAMPANJ
SWORKS 7 RD SHOE
2 500 kr
(4 700 kr)

TIDIGARE TESTER

Testkör innan köp

Hos oss har du alltid möjlighet att testa olika modeller innan du bestämmer dig

Körklar cykel

Cykeln du köper hos oss är körklar och korrekt inställd efter dina mått.

Räntefri avbetalning

Med SVEA kan du välja att dela upp din betalning i upp till 12 månader.

2 års fri justering

På så vis får du mindre krångel och en cykel som håller längre.

© 2018 SPECIALIZED CONCEPT STORE STHLM
Klarna

Din kundvagn(0)

Kundvagnen är tom
Totalt 0 kr
Till kassan