DEMO
Säljes med original-delar förutom hjulen som har vita loggor istället för svarta.
Bakväxel och höger reglage har lite skrap men inget som varken stör ögat eller funktion.
Sadel - Aldrig använd
Varför ska du vara tvungen att välja mellan aerodynamik och vikt, mellan cykelkänsla och snabbhet? Enkelt, det ska du inte. Här är Tarmac – ta klättringen på den lättaste cykeln som UCI tillåter och susa nerför på den snabbaste. Vi har använt våra mest avancerade tekniker, från vårt Free Foil Shape Library till en helt ny ram med Rider-First Engineered™ för att leverera en racercykel som verkligen är helt utan kompromisser. Att tvingas att offra ”aero” för att få ”lätt” tillhör det förflutna – helt nya Tarmac är den snabbaste racercykeln någonsin. One bike to rule them all.
För världens snabbaste ram duger endast de bästa komponenterna, så däför hittar du på denna Tarmac Shimanos Dura Ace-grupp med effektmätare och Rovals CLX Rapide-hjul med exceptionell stabilitet och aerodynamik. S-Works Tarmac är en fullblodig race-maskin direkt ur kartongen.
- ”Aero är allt” – det är det vi har sagt i flera år och det är fortarande drivkraften bakom nya Tarmac. I vår strävan efter rörformer som levererar den snabbaste ramen UCI-reglerna tillåter rev vi en sida ur utvecklingsboken för Venge och använde vårt FreeFoil Shape Library. Utrustade med ett formbibliotek med optimerade former styrde vi stegen mot vår Win Tunnel och satte ihop formerna till en testcykel för att sen kunna testa och bekräfta våra uträkningar. Resultatet? En ny Tarmac som är den snabbaste vi testat – 45 sekunder snabbare över 40 km än Tarmac SL6. Inga kompromisser, bara ren snabbhet.
- Även om det först och främst aerodynamiken som styr utvecklingen av Tarmac och alla våra racercyklar, så är vikten den betydelsefulla andrepiloten på den här resan mot en optimal racercykel. Tidigare ”aerocyklar” var tvungna att kompromissa på vikt-delen – ju mer drag man tog bort, desto tyngre blev cykeln. Med nya Tarmac var vår designfilosofi att hålla den på eller under UCI:s viktgräns när den kommer ur kartongen, utan att göra aerodynamiska uppoffringar. Och med hjälp av vårt FreeFoil Shape Library, verktyg som isotopisk FEA-analys och lite magi från branschens bästa ingenjörer kunde vi leverera en ram som väger ynka 800 gram, utan att offra ett uns av aero, styvhet eller kvalitet på cykling.
- I vår strävan efter att utveckla den perfekta racercykeln använde vi vår filosofi Rider-First Engineered™ för att säkerställa att nya Tarmac ska vara den mest balanserade och lätthanterade Tarmacen hittills, oavsett storlek. Med en armé av världens bästa cyklister från våra tre World Tour-team i vår testflotta – Boels-Dolmans, Deceuninck-Quick-Step och Bora-hansgrohe – gjorde vi ändringar i Tarmac utifrån deras erfarenheter efter tusentals kilometer på landsvägen. Cykelkvalitet perfekt balanserad över hela cykeln, så att till och med de längsta dagarna i sadeln känns bekväma – allt detta utan att offra den legendariska Tarmac-känslan eller tävlingsvinnande kvickheten.
- Vi byggde vidare på det vi lärt oss från Venge och gav Tarmac enkel integrering för att skapa en stilren, lätthanterlig och snabb cockpit. Vi har förbättrat dragningen för alla konfigurationer – mekaniska växlar, traditionella styrstammar, runda styren etc. – men alla aerodynamiska egenskaper finns kvar. Dessa egenskaper är desamma som gör att nya Tarmac är lätt att hantera och även lätt att resa med. Alla blir vinnare.
COCKPIT
Handlebars
Roval Rapide Handlebar, carbon
Stem
Tarmac integrated stem, 6-degree
Tape
Supacaz Super Sticky Kush
Saddle
Body Geometry S-Works Power, carbon fiber rails, carbon fiber base
SeatPost
2021 S-Works Tarmac Carbon seat post, FACT Carbon, 20mm offset
Seat Binder
Tarmac integrated wedge
DRIVETRAIN
Shift Levers
Shimano Dura-Ace R9270, hydraulic disc
Front Derailleur
Shimano Dura-Ace R9250, braze-on
Rear Derailleur
Shimano Dura-Ace R9250, 12-speed
Cassette
Shimano Dura-Ace, 12-speed, 11-30t
Chain
Shimano XTR M9100, 12-speed w/ quick link
Crankset
Shimano Dura-Ace R9200, HollowTech II, 12-speed with 4iiii Precision Pro dual-sided powermeter
Bottom Bracket
Shimano Dura-Ace, BB-R9100
WHEELS & TIRES
Front Wheel
Roval Rapide CLX, Tubeless, 21mm internal width carbon rim, 51mm depth, Win Tunnel Engineered, Roval AFD hub, 18h, DT Swiss Aerolite spokes
Rear Wheel
Roval Rapide CLX, Tubeless, 21mm internal width carbon rim, 60mm depth, Win Tunnel Engineered, Roval AFD hub, 24h, DT Swiss Aerolite spokes
Front Tire
S-works Turbo Rapidair 2BR, 700x26mm
Rear Tire
S-works Turbo Rapidair 2BR, 700x26mm
Inner Tubes
Turbo Ultralight, 60mm Presta valve
FORK
Fork
S-Works FACT Carbon, 12x100mm thru-axle, flat-mount disc
FRAMESET
Frame
S-Works Tarmac SL7 FACT 12r Carbon, Rider First Engineered™, Win Tunnel Engineered, Clean Routing, Threaded BB, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
BRAKES
Front Brake
Shimano Dura-Ace, Hydraulic disc
Rear Brake
Shimano Dura-Ace, Hydraulic disc